Alla inlägg den 1 februari 2010

Av Julia och Melinda - 1 februari 2010 13:28

Hej allihopa!

Mitt namn är Melinda Lindquist, jag är 18 år gammal och bor i en liten by som heter Brösarp. Där bor jag med min familj; mamma, pappa, syster och två hundar.
Jag går sista terminen på österportskolan i Ystad, då jag är ledig från plugg gillar jag att umgås med vänner och familj. Ett stort intresse jag har är att träna, att röra på sig får mig att må bra! Jag tränade fotboll och tävlingssimma, men sedan drabbades jag av en sjukdom som gjorde att jag inte fick träna längre, så har inte tränat på tre år nu.
Men nu är det nya tag som gäller! Jag ska försöka börja spela fotboll igen, eftersom det är en sport jag trivs med och som man tränar hela kroppen med. Då det krävs att man både har styrka och uthållighet.
Jag ska även testa på lite olika former av träning, så som skivstång, spinning, medelpass, intensivpass, pilates och yoga. 

  


"glöm dina bekymmer, imorgon kommer nya"


Av Julia och Melinda - 1 februari 2010 11:06


Mitt Namn är Julia Nilsson Falkman och är 18 år gammal. Jag bor i Vollsjö på en liten gård tillsammans med min familj men har även en liten etta i Ystad där jag går i skolan.

På fritiden gillar jag att umgås med mina vänner och familj men ett utav mina stora intressen är att rida. Eftersom vi bor på en häst gård har det blivit naturligt för mig att rida och jag har under större delen av mitt liv haft egen häst. Ridning är en bra träningsform där man kan ta det i sin takt och man blir bättre och bättre vilket höjer svårighetsgraden. Det är en bra aktivitet eftersom man använder hela kroppen, armarna, benen, ryggen och magen. Inom ridning kan man utöva olika områden som dressyr och hoppning.  Dressyr är relativt styrkekrävande och hoppning mer konditionstränande vilket gör det bra att variera dessa. Själv hr jag tävlat mycket inom hoppning och tycker det är en underbar kick som får mig att må bra!

Jag utövar även en del friskis och svettis pass på min fritid. Där jag brukar variera mellan olika pass som skivstång, bräda, medelpuls pass och intensiv pass.  Jag tycker det är en bra träning och jag gillar verkligen att träna i grupp till härlig pulserande musik. Passen är bra utformade då de kompenserar kondition, styrka och smidighet vilket jag verkligen kan rekommendera.



 

Av Julia och Melinda - 1 februari 2010 10:44

Hej!!

Idag tipsar vi om ett urläckert recept som vi provat i helgen.

Det är enkelt att tillaga och smakar himla gott och får dig att njuta av det lilla extra!


  

Pastasallad

med anka och bakad paprika

4 personer
2 röda paprikor
2 gula paprikor
1 msk olivolja
2 kycklingbröstfiléer
Havssalt
300 g fullkornspasta
1 msk olivolja
½ msk vitvinsvinäger
1 tsk dijonsenap
½ tsk råsocker
½ tsk havssalt
Svartpeppar
2 msk persilja
50 g hasselnötter

 

Tillagning
Dela paprikorna på längden, skölj och ta ur kärnorna. Baka dem i ugnen på 220 grader i 15 minuter och lägg i en plastpåse att svalna. Ta bort skalet och skär dem i mindre bitar och gnid in dem i olivolja. Ta bort fettet från kyckling köttet och koka det i saltat vatten i en timme. Skär sedan köttet i små bitar. Koka pastan enligt anvisningen på paketet.


Marinad

Gör en marinad av olivolja, vitvinsvinäger, senap, råsocker, salt, peppar, finhackad persilja och lägg i pastan i marinaden. Rosta hasselnötterna i en panna och gnid av skalet. Blanda ner paprika och hasselnötter i pastan och servera.


SMAKLIG MÅLTID ÖNSKAR JULIA OCH MELINDA!

Av Julia och Melinda - 1 februari 2010 10:40

HÄLSA

Hälsa är ett tillstånd då du som människa upplever att du mår bra fysiskt, psykiskt och socialt. Det innebär alltså inte bara frånvaro av sjukdom och handikapp utan att man är frisk och mår bra på alla sätt.
Ordet hälsa är bildat av ordet hel som betyder lycka. Här ser vi klart och tydligt att har vi en bra hälsa så är vi också lyckliga, inte sant? Så därför ska vi kämpa och göra allt för att vi ska ha en så bra hälsa som möjligt, för vem vill inte vara lycklig?

Det finns även något man kallar andlig hälsa. Då man menar att hälsa i andra delar av världen handlar om att ha mat för dagen och att inte drabbas av svåra sjukdomar som malaria, tuberkulos eller aids.

 Medan vi i vår del av världen anser att hälsan handlar om att motverka stress, depression och ångest, samt vällevnadssjukdomar som fetma och diabetes.



MOTION

Motion innebär att man rör kroppen för att hålla den i form och för att du ska må bättre. Motion är viktigt för att inte förlora sin kondition, inte gå upp i vikt och inte må allmänt dåligt. Motion kan du utför på många olika sätt, det kan vara allt från regelbundna promenader till tävlingsidrott. De vanliga och bra motionsformerna är jogging, simning, cykling, skid- och skridskoåkning på vintern och gymnastik.

 Det lönar sig att motionera. Motionerar du får du starkare muskler och skelett. Du får även bättre balans, hjärtat pumpar effektivare, syreupptagningen kan öka, ämnesomsättningen förbättras, motståndskraften mot infektioner ökar. Framför allt gör rörelsen att man orkar mer och mår bättre. Detta vill väl alla uppnå, inte sant?!

Vi nämnde i början att motion är viktigt för att inte förlora sin kondition. Men vad är egentligen kondition då?
Jo, det ska vi berätta för dig!
Kondition är en beskrivning av hur bra kroppen kan ta upp syre och transportera detta till dina celler. Har du bra kondition tar kroppen upp mycket av det syre som finns i luften man andas in. Blodet transporterar syret till kroppens celler som på så sätt får energi.
När cellerna i kroppens muskler får mycket syre, alltså energi orkar kroppen arbeta hårdare och längre.
Har du då dålig kondition blir kroppen fort trött när man anstränger sig. För att undvika detta och få bättre kondition måste du träna kroppen genom att till exempel springa, cykla, simma eller gå.

KOST

Kost är alltså det vi äter, det ska inte bara göra oss mätta utan också ge oss energi och täcka olika näringsämnen så att vi får i oss nödvändiga vitaminer och mineraler. Därför är det viktigt att vi äter varierat och regelbundet. Kostens hörnstenar är protein, kolhydrater och fett som är livsnödvändiga för vår kropp att fungera som den ska. Vi måste därför ha ett intag av allt mellan spannmål, frukt, grönsaker, kött, fisk och mjölkprodukter i vår kost.

För att lättare ha koll på att man får i sig tillräckligt av det som är nödvändigt kan man utgå från tallriksmodellen som är ett redskap för att få i sig rätt mängd mat. Tallriksmodellen är uppdelad i tre delar, protein, kolhydrater och grönsaker. Man ska då få i sig 40 % utav tallrikens storlek av pasta, ris, eller potatis för att få kolhydrater. 40 % utav sallad och grönsaker för att få i sig fibrer och viktiga vitaminer och mineraler. Sedan 20 % av sallad kött, fisk eller ägg för att få i sig protein.  

Att äta en ordentlig frukost är väldigt viktigt då vi orkar mer under hela dagen och slipper bli vrålhungriga fram till lunch. Det är också viktigt då det är bevisat att dem som äter frukost har lägre BMI (body mass index) än dem som utesluter frukosten. Det är även viktigt att äta regelbundet så att man håller blodsocker nivån på en jämn balans. Genom detta håller man sig piggare genom dagen.


"lev dagen som om den vore din sista"

Av Julia och Melinda - 1 februari 2010 10:36

 

 Vi är två tjejer som går sista året på Österportskolan i Ystad med inriktning samhälle social.
Som projektarbete har vi valt att inrikta oss på hälsa och livsstil och vill utforma det här som en blogg. Vi kommer med jämna mellanrum skriva inlägg angående hälsa, kost och motion. 
Varför vi valt detta område är för att vi är två engagerade tjejer som tycker det är viktigt med en sund livstil. Genom bloggen vill vi inspirera andra till en livsstil med god kost och träning som ger dig energi att orka dagen.   
Denna bloggen kommer även att hjälpa oss personligen att få en bättre hälsa genom de undersökningar vi kommer göra lär vi oss mer och kan tipsa andra.


"Spring inte för livet,
spring och njut av livet!"

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Vår blogg är en blogg för dig som är intresserad av hälsa, kost och motion. Här hittar du allmäna hälsotips, konkret fakta om vad som är viktigt för dig som person för att få en så bra livsstill så möjligt. Vi kommer även dela med oss av olika träningsfor

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards