Alla inlägg den 10 april 2010

Av Julia och Melinda - 10 april 2010 17:24

INTERVJU MED MARIE HILLNER, LIVSCOACH

 

Vad är dina råd för att hålla en god hälsa?

- Att ta reda på vem man är som person och sträva efter att leva ett balanserat liv. Jag tror att god hälsa börjar på insidan.

 

Var bör man absolut undvika?

-Jag tror inte på att förbjuda, jag tror att det skapar någon form av nyfikenhet och tvång. Men jag tror att stress, tobak och alkohol/droger ska undvikas så långt det är möjligt.

 

Tycker du att vi är tillräckligt hälsomedvetna i Sverige?

- Medvetenheten finns. Men att veta är inte samma sak som att göra… Jag önskar att många fler blir Hälsosmarta och inser vilken tur vi har som har ett eget val och eget ansvar.


Vad är det för vanliga problem du tar itu med i ditt arbete som livscoach?

- Många kommer till mig och vill ha hjälp med stresshantering och få en starkare självkänsla. Även viktminskning, karriärbyte och relationsproblem är ämnen som är heta att utveckla sig inom.


Hur går du till väga då du coachar människan?

- Genom en samtalsteknik där jag som coach ställer frågor till klienten, svaren klienten ger är sedan information som jag använder mig av genom att ställa följdfrågor. Jag försöker vidga klientens synvinkel och skapa en medvetenhet kring den aktuella lösningen.

 

Vad är målet genom coachning?

- Att ta sig från ruta 1 till ruta 5, eller annan önskvärd siffra och det räcker absolut att gå till ruta 2 också, det är helt individuellt och upp till min klient.

 

Vad är det för typer av människor som vänder sig till dig?

- Jag skulle vilja säga att det, bland andra, är människor som vet och känner att de inte lever det liv de vill leva. De känner ibland att det finns inre resurser, men vet inte riktigt hur de ska använda sig av dem. Eller så har vi personer som kommer och är helt uppgivna och inte vet ett dugg. De säger bara ”hjälp mig!”. Ibland träffar jag en person en gång som bara behövde få en struktur och en handlingsplan som ledde framåt. ”Typerna” är alltså vanliga människor med vanliga problem men som har kommit ett steg längre än många andra eftersom de är kloka nog att be om hjälp.


Beskriv hälsa med tre ord.

- Smart, Balans, Rörelse

 

Beskriv kost med tre ord.

- Näringsrik, God, Balanserad

 

Beskriv motion med tre ord.

-Rörelseglädje, Svett, Variation              

                 

Vad tycker du är viktigt att tänka på i livet?

- Jag tjatar om balans, men jag strävar efter balans i det mesta.

Jobb/fritid, nyttig/onyttig, roligt/tråkigt, på/av, rörelse/stillhet.

Myntet har alltid två sidor.

 

Hur mår man när man mår bra?

- Jag tror man har frid i sinnet och känner balans i vardagen. Man mår bra när man klarar av att hantera livet på livets villkor. Oavsett om det är glädjeämnen eller sorg.


Hur uppnår man glädje och harmoni i livet? Några tips!

-Våga vara ärlig och berätta om dig själv för någon du litar på, även hemligheterna!

Fundera på hur du vill leva ditt liv, vem vill du vara, vilka egenskaper skulle du vilja ha. Hitta en förebild som är ungefär så som du önskar vara och härma henne/honom. Du ska inte låtsas bli någon annan men härma konceptet!

Utsätt dig för roliga saker och skapa fina minnen.

 

Vad ska man äta för att äta rätt?

- Det finns inga generella svar som passar alla. Det beror på vem du är och vad du gör. En person som tränar behöver äta mer än en person som inte rör på sig. Jag tycker att GI och tallriksmodellen passar mig personligen bäst.

Vad ska man äta innan respektive efter ett träningspass?


- Ett vanligt mål mat cirka 5-6 timmar före träning, ett mellanmål (frukt och bröd exempelvis) 2-3 timmar innan. Drick vatten, före, under och efter träning.

Direkt efter träningen är det bra om du äter ett mellanmål med kolhydrater och proteiner.

 

Vilken är den mest effektiva träningen, om man tänker på t.ex kondition, styrka eller en blandning?

Jag vill belysa att variationen är den bästa. Kondition, styrka och avslappning.

 

Hur många gånger i veckan anser du att man ska träna?

- 2-3 gånger är lagom för god fysik men vill du träna upp din styrka eller kondition så bör du träna 4-6 gånger per vecka, men återhämtning är minst lika viktigt. Glöm inte vardagsmotionen.

Vad tycker du om dagens ungdomars hälsa och livsstil?

Jag hoppas att det skett en förbättring kring ungdomars självbild och självkänsla sedan jag var tonåring. När man är tonåring är det så oerhört viktigt att passa in och inte känna sig annorlunda MEN alla är lika och alla är olika! Det är mycket upp till föräldrarnas ansvar att skapa en hälsosam miljö för sina barn.

Destruktivitet finns bland alla grupper av människor men något som kan motverka det är att i tidig ålder utsättas för motion och hälsa (även mental hälsa). Notera att motivation är självförvållat, beroende på vilken attityd du väljer att ha så kan du påverka din motivation - och motivation är en stark drivkraft.

 

Hur kommer man i kontakt med dig?

- Hos mig går man frivilligt och som privatperson. (Företag och skolor kan anlita mig) . Man behöver ingen remiss eller läkarbesök innan. Jag coachar på telefon och i våra lokaler.

Kontakta mig gärna på min arbetsplats Må Bättre i Falun 023-155 25

marie@mabattre.com www.mabattre.com


Finns det något mer du skulle vilja tillägga eller rekommendera som är viktigt för oss människor att tänka på, göra osv.?

- Var sann mot dig själv, erkänn både dina brister och tillgångar. Var medveten om att du är fri att välja och att du själv är ansvarig för dina handlingar. Lev här och nu och uppmärksamma guldkornen i vardagen.

Träna för att det är kul, ät för att du är hungrig, vila när du behöver.

 

 

 ETT STORT TACK TILL MARIE HILLNER!!!

för att hon ställde upp på intervjun.

Vill ni komma i kontakt med Marie Hillner, livscoach kan ni nå henne på hennes mail:

 marie@mabattre.com 

 

Ni kan ÄVEN checka hennes hemsida:

 www.mabattre.com /falun

Av Julia och Melinda - 10 april 2010 16:20


Tänkte tipsa om ett jättebra mellanmål, Keso med äpple och banan. Det är både gott, nyttigt och enkelt att göra.

Med detta mellanmål får du i dig både protein, kolhydrater och C-vitaminer från fukten. Keso som är en sorts ost innehåller mycket protein men även kolhydrater som håller dig mätt. Tillsammans med frukten blir detta mellamål komplett och smakar himleskt!


Keso med äpple och bannan:

En liten burk keso, ca 2 dl

1/2 banan

1/2 äpple

Kanel

solrosfrön


Hacka upp äpple i små bitar och skiva banan. Häll över keson, blanda runt och toppa med solrosfrön och kanel. Hoppas det smakar!


Presentation


Vår blogg är en blogg för dig som är intresserad av hälsa, kost och motion. Här hittar du allmäna hälsotips, konkret fakta om vad som är viktigt för dig som person för att få en så bra livsstill så möjligt. Vi kommer även dela med oss av olika träningsfor

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13
14
15
16
17 18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards